InšpiráciaRodičovstvoZávislosť na mobile u detí

Závislosť na mobile u detí: Ako nájsť správny balans?

  04. Október 2024,    9 min. prečítanie,
V dnešnej dobe je takmer nemožné si predstaviť detstvo bez obrazoviek. Deti sa od útleho veku stretávajú so smartfónmi, tabletmi alebo počítačmi, a tak sa tieto zariadenia stávajú neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života.
Záujem o obrazovky je do istej miery prirodzený pre každého z nás. Dnes takmer nestretnete dospeláka, ktorého by ste videli 15 minút bez telefónu. A malé deti všetky tie farby, zvuky a animácie priťahujú o to väčšmi.

Napriek tomu, že technológie prinášajú aj mnoho výhod (najmä pri vzdelávaní), je dôležité nájsť rovnováhu medzi časom stráveným pred obrazovkou a ďalšími aktivitami, ktoré podporujú zdravý vývoj dieťaťa. 

V tomto článku sa do témy ponoríme hlbšie a podelíme sa o niekoľko praktických tipov pre všetkých rodičov, ktorým digitálne zdravie ich detí nie je ľahostajné.

Čo je „screen time“?

Anglický termín „screen time“ označuje čas, ktorý trávime používaním rôznych zariadení. Najčastejšie sa spája s mobilmi či tabletmi, ale ráta sa doň taktiež počítač alebo napríklad televízor. 📱

Súčasné štatistiky ukazujú, že deti trávia pred obrazovkami pomerne veľa času. Podľa Digitálnej koalície to môže byť až jedna štvrtina dňa.

Zároveň sa k zariadeniam dostávajú v čím ďalej tým mladšom veku: až 2/3 detí začnú používať smartfóny či tablety vo veku mladšom ako 6 rokov.
Podľa odporúčaní odborníkov by deti do jedného roka nemali tráviť čas pred obrazovkami vôbec, a do piatich rokov maximálne hodinu denne.

Lekárka Karolína Čičáková tvrdí, že si netreba nastavovať časovač a monitorovať screen time s presnosťou na minúty, aby nepresiahol hodinu za žiadnu cenu. Upozorňuje, že dôležitý je rozumný prístup rodiča: je rozdiel nechať dieťa hodinu pasívne sledovať nezmyselné reklamy, alebo s ním viac ako hodinu pozerať zmysluplný film, o ktorom môžete diskutovať a dieťa sa niečo naučí.
Hoci si čas strávený pred obrazovkou väčšinou okamžite spojíme s negatívnymi aspektmi, existujú aj tie pozitívne. Vzdelávacie aplikácie môžu podporovať učenie a rozvoj zručností. Niektoré filmy vedia vyvolať diskusiu a deti veľa naučiť – nemusí ísť len o dokumenty, ale napríklad aj o rozprávky, ako je V hlave 2. 

Technológie tiež umožňujú deťom zostať v spojení s priateľmi a rodinou na druhom konci sveta, môžu ich ale odcudziť od rodiny, ktorú majú hneď vedľa seba. Aké ďalšie negatíva súvisia používaním zariadení?

Screen time a jeho negatívne dopady

So všetkým, čo sa zdá byť až príliš dobré, prichádzajú aj skryté problémy. Veľa času stráveného pred veľa obrazovkami (od mobilov až k televízorom) si so sebou nesie veľa problémov.
Poznáte termín nomofóbia?
Ide o skratku z anglického „no mobile phone phobia” – teda chorobný strach, ktorý vám znemožňuje prestať používať telefón, a zároveň strach z toho, že ho nebudete môcť použiť. Ide o jeden z hlavných príznakov závislosti od obrazoviek.

Existuje ešte jeden špeciálny výraz, tzv. „iPad kid”. Označujú sa ním najmä deti narodené po roku 2010, ktoré sa nedokážu odtrhnúť od svojho tabletu. Vyhľadávajú neustálu stimuláciu a nevedia sa ani len najesť či inak fungovať bez zariadenia v ruke. Snaha vziať dieťaťu iPad či mobil automaticky vyvoláva zlosť a frustráciu.
Vysoký screen time najčastejšie negatívne ovplyvňuje:

  • Vývoj reči: Obsahu, ktorý deti cez obrazovky konzumujú, často chýba dostatočná verbálna stimulácia. Deti nemajú možnosť aktívne sa zapojiť do rozhovoru, pokladať otázky alebo vyjadrovať svoje myšlienky, čo môže spomaliť ich jazykový vývoj.
  • Sociálny život: Deti a dospievajúci, ktorí trávia príliš veľa času online, často zanedbávajú osobné interakcie. To môže viesť k zníženiu kvality ich vzťahov v reálnom živote. Online prostredie pôsobí ako odtrhnuté či odcudzené od reálneho sveta a neumožňuje adekvátny rozvoj sociálnych schopností, čo zvyšuje riziko kyberšikany.
Príznaky závislosti od obrazoviek u detí
Príznaky závislosti od obrazoviek sa u detí môžu prejavovať nasledovne:

  • časté zmeny nálad, emočná labilita,
  • problémy s rečou a chudobnejšia slovná zásoba,
  • nekontrolovaný hnev a zťažené sebaovládanie,
  • intenzívna potreba tráviť čas na mobile alebo počítači,
  • znížený záujem o iné aktivity mimo obrazovky, 
  • zanedbávanie osobnej hygieny,
  • zhoršené študijné výsledky.

Ako mať pod kontrolou čas strávený pri obrazovke

Priznajme si, že technológie nie sú len čisté zlo. V niektorých prípadoch môžu výrazne zlepšiť kvalitu života detí a pomôcť im osvojiť si nové zručnosti. Pri vhodnom používaní vedia byť cenným nástrojom pre vzdelávanie, kreativitu a spojenie s ostatnými

Kľúčom k úspechu je nájsť tú správnu mieru a rovnováhu, aby ste ako rodič dokázali maximalizovať prínosy a zároveň minimalizovali možné negatívne dôsledky. Ako toho dosiahnuť?

  • Stanovte si hranice. Vytvorte dennú rutinu, ktorá vyvažuje čas strávený pri obrazovke s inými dôležitými činnosťami, ako sú príprava do školy, šport, či trávenie času s rodinou. Vyváženým prístupom deťom pomôžete pestovať zdravé návyky a smerovať ich záujem aj na iné veci, než je telefón.
  • Nájdite zábavné alternatívy. Vymýšľajte voľnočasové aktivity, ktoré by deti mohli baviť. Môžete si s nimi niečo namaľovať, zahrať sa spoločenské hry, čítať si alebo sa ísť prejsť. Prípadne použite mobil na kreatívnu inšpiráciu a skúste si niečo vyrobiť podľa video návodu. Výber aktivity prispôsobte dieťaťu. Ak by ste ho nútili do činností, ktoré ho nudia, šli by ste ako rodičia sami proti sebe.

  • Buďte príkladom. Vy sami by ste mali byť vzorom správnych návykov. Svojím správaním a štýlom výchovy dávate deťom príklad do života. Nechcete, aby pri večeri vaša ratolesť scrollovala Instagramom? Nerobte to tiež. Buďte konzistentní a neprotirečte si v pravidlách stanovených pre seba a pre deti.
  • Nepoužívajte obrazovky ako nástroj na upokojenie. Snažte sa mobil či tablet nepoužívať ako rozptýlenie, napríklad pri záchvatoch hnevu. Áno, niekedy sa zdá jednoduchšie ísť cestou najmenšieho odporu, ale z dlhodobého hľadiska tým spôsobíte problémy sebe aj dieťaťu. Naučte radšej deti emócie prijať, nie prvoplánovo potlačiť. Rozviniete tak ich schopnosť regulovať seba samého bez vonkajších podnetov a mať svoje správanie pod kontrolou. Dieťa objímte, buďte mu nablízku, rozprávajte sa s ním.
A teraz niečo zo života. Mamička Anita sa s nami podelila o svoje skúsenosti, keď sa z tabletu ako prvotného pomocníka stal naopak nepriateľ celej rodiny.

Keď sa nám narodilo druhé dieťa, čelili sme výzvam spojeným s organizáciou času a starostlivosťou o obe deti. Uľahčili sme si zvládanie každodenných činností tým, že sme začali staršiemu synovi Lukášovi dávať tablet, vždy preto, aby sa zabavil alebo upokojil. Spočiatku sme to brali ako krátkodobé riešenie, ale čoskoro sme si všimli, že sa tablet stal dominantnou súčasťou jeho života.

Zakaždým, keď sme sa snažili tablet obmedziť, Lukáš bol veľmi podráždený. Jeho hnev a frustrácia nás začali skutočne trápiť. Už ani nemal záujem o iné aktivity, nebavil sa so svojimi kamarátmi. Všimli sme si tiež, že mal odrazu problémy so sústredením v škole.

Uvedomili sme si, že sme urobili chybu, keď sme sa tak veľmi spoliehali na tablet ako na riešenie našej situácie. Začali sme teda určovať jasné pravidlá ohľadom času stráveného na tablete: obmedzili sme ho na jednu hodinu denne a zakázali sme ho počas jedla.

Zdá sa to ako banalita, ale nebolo to vôbec ľahké. Naopak. Bolo to veľmi náročné. Veľa sĺz, a dokonca aj kriku z jeho strany. Tento prechod trval asi 10 dní. Lukáš postupne začal nové pravidlá prijímať a opäť sa zaujímal o ďalšie veci. Dokonca nás sám poprosil, aby sme ho prihlásili na basketbal. 🙂
Vedeli ste, že?
Výrobcovia spoločnosti Nokia uviedli na trh „oldschool“ Barbie telefón, ktorý má deťom pomôcť s digitálnym detoxom. Tento telefón ponúka iba volanie a SMSky bez prístupu na internet, a dáva tak deťom možnosť oddýchnuť si od smartfónov a sociálnych médií.

Tipy, ako zapojiť technológie do života detí

Je možné technológie múdro začleniť do života detí? Ale určite! Prinášame hneď niekoľko tipov, ako na to:

1. Používajte vzdelávacie aplikácie a platformy

Kombinujte vzdelávacie aplikácie s interaktívnym a zábavným obsahom, aby ste deti zaujali a podporili ich lásku k učeniu.

Pre predškolákov

  • Edudadoo: Česká aplikácia, ktorá trénuje pamäť a kreativitu detí s pomocou obrázkov a zvukov.
  • Khan Academy Kids: Ponúka širokú škálu zábavných vzdelávacích aktivít pre menšie deti.
  • Bimi Boo: Aplikácia na precvičovanie farieb, čísel, abecedy, zvierat alebo tvarov.  

Pre deti na základnej škole

  • ScratchJr: Chcete mať doma malého programátora? Táto aplikácia mu dá kvalitné základy!
  • Prodigy Math: Zábavná aplikácia pre výučbu matematiky prostredníctvom hier.

Pre tínedžerov

  • Duolingo: Aplikácia na výučbu jazykov hravou formou.
  • Coursera: Umožňuje prístup ku kurzom z viacerých oblastí záujmu.
  • Quizlet: Učenie pomocou kartičiek, hravo a efektívne testujte znalosti dieťaťa.

2. Sledujte online aktivitu detí

Pravidelne kontrolujte, ktoré stránky a aplikácie vaše deti používajú. Dajte im pokyny pre bezpečné a zodpovedné používanie zariadení, hlavne tých, ktoré majú prístup na internet. 

S monitorovaním času stráveného na mobile vám môže pomôcť napríklad Family Link, vďaka ktorému môžete nastaviť limity času stráveného na zariadení a sledovať, čo vaše dieťa robí online. Môžete tiež zablokovať konkrétne aplikácie alebo nastaviť denný limit ich používania.

3. Naučte dieťa internetovej gramotnosti

Porozprávajte sa s deťmi o súkromí a bezpečnosti na internete. Vysvetlite im, ako sa správať zodpovedne, či ako sa vysporiadať s kyberšikanou. Rovnako tak si ako rodičia dávajte pozor na sharenting, teda na rodinný obsah a citlivé informácie o deťoch, ktoré vy sami zdieľate. Vie ich totiž v budúcnosti potenciálne negatívne ovplyvniť, napríklad môžu byť terčom výsmechu od svojich spolužiakov.

Naučte deti používať technológie bezpečne a s rešpektom. Pomôžte im budovať zdravé digitálne návyky. A to najdôležitejšie – povzbuďte ich, aby sa na vás obrátili vždy, ak sa na internete stretnú s niečím, čo by ich mohlo trápiť alebo im spôsobiť iné nepríjemnosti.

Čas strávený pred obrazovkou podľa veku

Podľa zistení Americkej pediatrickej akadémie je obmedzenie času stráveného pred obrazovkou dôležité pre zdravý vývoj detí. 
Prinášame preto jednoduchý prehľad a odporúčania pre rôzne vekové skupiny:

  1. Deti do 2 rokov: Väčšina odborníkov sa zhoduje, že do dvoch rokov by deti vôbec nemali byť vystavené obrazovkám. Preto ideálne obmedzte čas strávený pred obrazovkou iba na videohovory s rodinou. V tomto veku by obrazovka mala slúžiť výhradne na udržiavanie kontaktu s blízkymi, nie na zábavu ani vzdelávanie. 
  2. Deti vo veku od 2 do 5 rokov: Obmedzte čas pri obrazovke na maximálne jednu hodinu denne, prinajhoršom dve až tri hodiny cez víkend. Vyberajte predovšetkým interaktívny vzdelávací obsah a sledujte ho spoločne s dieťaťom. Samostatné používanie smartfónov alebo tabletov sa v tomto veku neodporúča.
  3. Deti od 6 do 8 rokov: Kontrolujte čas strávený pri obrazovke, aby ste sa uistili, že nenarúša spánok alebo fyzickú aktivitu dieťaťa. Odborníci odporúčajú maximálne dve hodiny denne. Zamerajte sa na kvalitu obsahu.
  4. Deti od 9 rokov: Je dôležité pochopiť, čo deti v tomto veku sledujú a čo si z obsahu zoberú. Od tohto bodu neexistujú presné a striktné limity na screen time. Odborné organizácie odporúčajú skôr individuálny prístup než všeobecné pravidlá, aj keď v ideálnom prípade by čas strávený pred obrazovkou nemal presiahnuť dve hodiny v jednom súvislom období.

Všetko je to o rovnováhe

Technológie sú nevyhnutnou súčasťou nášho každodenného života. Nie je realisticky možné ani vhodné dieťa od nich úplne izolovať.

Ak by sme deti príliš obmedzovali, mohli by sme ich dostať do situácie, keď sa budú cítiť mimo partie a odtrhnutí od svojich rovesníkov, čo môže viesť ku stresu z chodenia do školy, a to určite nechcete.

Namiesto úplného zákazu je dôležité nájsť rovnováhu medzi používaním technológií a ďalšími aktivitami. Podporovať deti v rozvoji zdravých digitálnych návykov a sociálnych zručností. Technológie sa tak môžu stať užitočným parťákom, ktorý prispieva k ich rozvoju a nie je prekážkou v ich dospievaní.